luni, 6 noiembrie 2017

Teroriștii pe care saudiții îi cultivă în țări pașnice










Photo

Moscheea Kater Llulla din Priștina (cunoscută de asemenea ca moscheea „Hasan Beg”). Construită cu fonduri din Arabia Saudită, moscheea are reputația de a fi un focar al islamului radical. CreditAndrew Testa pentru The New York Times

PEJA, Kosovo — ÎNTÂI, un test din trei părți:
Ce țară islamică sărbătorește ca erou național un creștin din secolul 15 ce a învins invadatorii musulmani? 
Ce țară islamică este atât de pro-americană încât are o statuie a lui Bill Clinton și un magazin de îmbrăcăminte pentu femei pe nume „Hillary” pe bulevardul Bill Klinton?
Ce țară islamică are cei mai mulți cetățeni pe cap de locuitor din Europa care pleacă peste hotare pentru a lupta pentru Statul Islamic?
Răspunsul la fiecare întrebare este Kosovo, din sud-estul Europei — iar acolo are loc poveste care avertizează. Oricând are loc atentat teorist din partea musulmanilor extremiști, îi vedem drept dușmani pe Statul Islamic sau Al Qaeda. Dar poate că ar trebui să ne uităm la „prietenii” nostri, cum este Arabia Saudită. 
Timp de decenii, Arabia Saudită a finanțat și promovat în mod nesăbuit o versiune dură și intolerantă a islamului, numită wahhabism, în lume, pe o cale care, după toate probabilitățile, produce teroriști. Și nu este vreun exemplu mai bun al acestei nechibzuințe saudite decât Balcanii. 
Kosovo și Albania au fost modele de toleranță religioasă, iar după cum mărturisește statuia lui Clinton, kosovarii respectă Statele Unite și Marea Britania pentru stoparea unui posibil genocid făcut de sârbi în 1999 (sunt de asemenea mulți tineri kosovari cu numele Tony Blair!). Și totuși Arabia Saudită și alte țări din Golf au turnat bani în noua națiune în ultimii 17 ani și au alimentat extremismul religios într-o regiune unde inițial era puțin.
Rezultatul este că, potrivit guvernului Kosovo, 300 de kosovari au călătorit pentru a lupta în Siria sau Irak, cei mai mulți pentru a se alătura Statului Islamic. După cum colega mea, Carlotta Gall, a notat într-un articol despre radicalizarea de acolo, banii saudiți au tranformat o societate islamică odinioară tolerantă într-o conductă pentru jihadiști.
...anul trecut, guvernul a oprit temporar aprovizionarea cu apă a capitalei în mijlocul temerilor că există un plan inspirat de Statul Islamic de a otrăvi apa orașului.
„Arabia Saudită distruge islamul”, mi-a zis trist Zuhdi Hajzeri, un imam de la o moschee veche de 430 din orașul Peja. Hajzeri este un tradiționalist moderat, având un stil tolerant în Kosovo — este din ultimul din lunga linie de imami ai familiei sale — și a spus că ca rezultat a primit mai multe amenințări cu moartea de la extremiști decât poate număra. 
Hajzeri și alți moderați au răspuns cu un website, Foltash.com, ce critică dura interpretare saudită wahhabită a islamului. Dar ei spun că sunt înarmați cu bani curși din Arabia Saudită, Kuwait, Qatar, Emiratele Arabe Unite și Bahrain, pentru a sprijini variantele dure ale islamului printr-o vijelie de publicații, videouri și alte materiale.
„Saudiții au schimbat complet islamul de aici cu banii lor,” a spus Visar Duriqi, un fost imam din Kosovo care a devenit un jurnalist ce scrie despre influențele extremiste. Duriqi se menționează pe el însuși ca exemplu: Spune că i s-a spălat creierul și a îndurat o fază extremistă în care a pledat pentru impunerea legii șaria și justificarea violenței. Aceste viziuni acum îl îngrozesc.
Aceasta nu este o problemă a Kosovo, este o problemă globală. Eu prima dată am dat de influența saudită fatală în Pakistan, unde sistemul de școală publică este o rușine, iar saudiții au umplut golul finanțând madrasele [colegii pentru instruire islamică - n. tr.] ce au ademenit studenții prin învățământ grauit, mâncare gratuită și burse pentru studii peste mări pentru cei mai buni studenți. 
De asemenea, în țări pașnice, în mod tradițional moderate, cum sunt Mali, Burkina Faso și Niger în Africa de Vest, am văzut aceste madrase finanțate din străinătate introducând interpretări radicale ale islamului.  În Balcani, Bosnia este afectată de susținătorii din Golf ai extremiștilor. 
Nu vreau să exagerez. Am văzut mai puține șaluri pe cap în călătoria mea prin Macedonia, Kosovo și Albania decât în New York City, iar orice jihadist și-ar smulge părut la vederea unor femei cu capete și umeri de neacoperiți, ca să nu mai menținăm cămeșile scurte. 
Există încă stâlpi de simțire pro-americană și ecumenism (există o mare admirație printre musulmanii albanezi pentru maica Tereza, care a fost albanzeză). În plus, după o serie de arestări a imamilor radicali din Kosovo și Albania, situația parcă s-a stabilizat, iar jihadiștii nu par să mai călătorească de aici spre Siria. 
Dar lumea are nevoie să poarte conversații dificile cu Arabia Saudită despre rolul ei. Nu că ea ar fi răspândit intenționat prăpădul, mai degrabpă decât că se comportă cu nepăsare; a făcut un progres minuțions în reducerea finanțării extremiste, dar prea încet. 
Este demoralizant mai ales pentru că multe dintre fondurile extremiștilor par să vină din caritate: Unul dintre cele mai admirabile aspecte ale islamului este accentul pus pe caritate, și totuși în țări precum Arabia Saudită acești bani sunt direcționați nu pentru lupta împotriva malnutrției sau mortalității copiilor, ci pentru spălarea creierelor copiilor și semănarea conflictelor în țări sărace și instabile.





L-am întrebat pe Hajzeri, imamul, dacă este îngrijorat de amenințările externe ale islamului, precum caricaturstul danez care luat în derâdere pe profetul Mohammad. „Caricaturiștii pot doar să ne rănească sentimentele”, a zis el oftând. „Dar distrugerea reputației islamului? Asta nu o fac caricaturiștii. Asta e ceea ce face Arabia Saudită.”
sursa: NY Times






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu